20130308

Typical Malay

Salam and selamat pagi!

After this, I will always use the phrase ''selamat pagi'' eventho dah tengah malam buta or tengah hari teghik. Sebab selamat pagi means kita sentiasa in energetic mode! Jyeahh!

Sejak masuk semester baru ni, spesifiknya sejak berniat sesuatu ni, satu-satu ujian Allah turunkan kat aku. Dalam masa yang sama segebuk terus dia bagi. tapi alhamdulillah, kali ni aku dapat manage it well. *clapclapclap.

Here, just sharing my thoughts bout typical people specification : typical malay. Just found 1 video yang berjaya meremangkan bulu roma aku. Video tentang aku, kau semua, MELAYU

Watch and learn

Aku sokong 100% dengan isi video ni. And aku dah jumpa this typical malay around me. And me also one of this group before. But now, I'm still struggling to let myself out from this ordinary group. Bak kata video tu, bukan takde orang melayu yang berjaya, ada. Tapi tak ramai. Kita dah set dalam kepala, after grad, buat resume, hantar kat syarikat kerajaan/swasta, tunggu panggilan interview. Kita tak pernah berusaha untuk create our own job. Kita sentiasa memandang sinis pada kawan-kawan yang mula mengorak langkah dalam misi create our own job. Kita tak pernah nak bagi sokongan malah kita hentam, caci, ejek. 

Trust me, kita sebenarnya masih lagi narrow minded. Narrow minded ni not just happen on kampung people but also us, educated people. Why I said so? Sebab kita boleh nampak sekarang, pelajar yang cgpa tinggi tu MAHA HEBAT. Yeah, indeed they are hebat tapi tak semestinya yang kurang tu tak hebat. Kadang-kadang yang kurang usahanay lebih tapi Allah masih menangguhkan kejayaan dia untuk something better :) Tapi apa yang kita buat? Support? Nah, hardly found lah. In lecture, we always heard lecturers said, ''you mesti dean list kalau you nak kerja bagus, nak hidup senang." Then how bout student yang dah usaha sungguh-sungguh tapi hasilnya tak gempak? Dan macam mana pulak orang kat luar sana yang tak mampu untuk sambung belajar? Akan terus miskin ke dia nak turun menurun terus ke anak cucu cicit nanti.


''Mind-setting" macam nilah yang kita kena ubah sebenarnya. Untuk berjaya, banyak lagi cara dan usaha yang kita boleh ambil.  Dan dalam banyak-banyak usaha tu, SUPPORT adalah sanagt penting. Sebab bila kita support, secara tak langsung kita dah membantu mereka :) Nak cakap pasal ni panjang sangat. Till then, just watch the video and judge with BRAIN :)

1 comment:

Anonymous said...

We are the one who create our own future...nobody else! ^^