20130705

What I've cooked today & Global Issues

Assalamualaikum :D

Since i've become surirumahtangga cuti sem ni, jadi belajaqlah masak sikit-sikitkan. Teruih terang habaq, ceq tak pandai masak sebenaqnya. Ni dah tua-tua bangka baru nak belajaq. T.T Ada lah tiga pat (3,4) kali aku masak tapi sobbsssss ada ja yang kurang. Naik fedup pun ada sebab bapak aku tak makan. Sobbbbsssssss.
Masakan tahpapa hari ni adalah jeng jeng jenggggg, seafood (padahal udang dengan sotong ja) goreng kunyit dan kankung gorengggggggggg! Malangnya kangkung goreng tu overcooked sikit. Tapi sedap walaweh. Eh. Perasan sendiri. Lol.

Ini seafood goreng kunyit  ^^

Ini pulak kangkung goreng overcooked -.-

Okay fine, tak terliuq pun gambaq sebab camera ni tak cantik. Ceh. Sukati salahkan camera padahal memang tak pandai masak pun. Ah, tak kesahlah tak kesah. Janji I've tried. *senyum bangga*

Okay, tutup hal masak-masak. *Serius mode on*

Seminggu kecoh hal Mesir, Dr. Morsi yang ditumbangkan secara tak demokratik. Aku nak komen sikit, bukan pasal fakta tapi lebih kepada apa yang boleh kita relatekan dengan agama dan Malaysia. Macam yang semorang tahu, salah satu tanda-tanda kecil kiamat adalah bila orang yang hina mendapat tempat kehormat.
Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia”
- Riwayat Thabrani
(Rujukan: tanda-tanda kiamat)
Kami bersamamu!

Kita boleh tengok sendiri sekarang, kebanyakan pemimpin seluruh dunia macam mana? Setahun yang lepas, umat Islam bersorak gembira dengan naiknya Dr. Morsi sebagai pemimpin di Mesir. Beliau dipilih atas melalui undian rakyat. Tapi malangnya, baru setahun memerintah, beliau dikecam hebat. Nampak tak permainan Barat di situ? Betapa mereka nak tengok orang Islam ni hancur. Itu baru di Mesir, macammana dengan nasib saudar-saudara kita di Syria? Gaza? Setiap hari nyawa mereka dihujung rambut. Berperang, berjihad demi negara. Tapi kita? Yang dalam ic nya Islam, apakah sumbangan yang kita dah beri pada Islam? Aku sendiri. Sedih sebab aku masih tak mampu untuk membantu mereka dengan sebenar-benar bantuan. 



Tengoklah masyarakat Islam di Malaysia ni. Mengaku Islam. Tapi tidak menunjukkan identiti Islam itu sendiri. Contoh paling hampir, diri aku sendiri. Aku bertudung, tapi masih tak sempurna. Aku masih lagi merungut bila tak cukuo duit untuk shopping, berjalan-jalan. Padahal, makan, pakai, tempat tinggal aku sempurna. 

Dan kadang-kadang aku sedih bila bukak instagram(contoh), manusia-manusia kat situ berlawan kata hebatnya sebagai keyboard warrior. Yang paling aku tak faham bila artis pujaan mereka yang terbuat silap, contohnya pakaian yang tak sempurna ditegur oleh satu hamba Allah, tapi hamba Allah yang ditegur tu pulak di bash semahu-mahunya dan artis yang terang-terang melakukan kesalahan tu disangjung di puji lagi dengan fakta kononya TIDAK HIPOKRIT. I cannot brain this.Masyarakat kita sudah terlalu selesa dengan comfort zone di Malaysia ni menyebabkan mereka buta untuk menilai. Aku terfikir, macammanalah tiba-tiba Barat, eh tak payah cakap Barat, Indonesialah paling dekat. Datang serang Malaysia. Rasanya mampu ke rakyat kita ni berjuang untuk mempertahankan negara? 

Kalau inilah gambaran pada masa sekarang, agaknya apa rupa masa depan negara Malaysia?

Aku tinggalkan dengan soalan itu. Till then, sm:)e

No comments: