20130713

Random Ramadhan

Assalamualaikum :D

Happy ramadhan! Well, I just met a friend. New friend from Poland. She is just 14. But from her tweet she looks like 24 already. So matured.

Well, today is 4th ramadhan. Phew, how time flies. Sepanjang 4 hari ramadhan ni banyak yang aku belajar. Perkara pertama adalah melawan nafsu. Dulu-dulu aku selalu cakap pada diri sendiri, 'ahh, buat tak ikhlas buat apa' tapi aku baru sedar something, kadang-kadang untuk kecapi manisnya iman tu kena paksa diri. Paksa diri untuk solat awal waktu, paksa diri baca Al-Quran 4-6 pages every solat, paksa diri terawih, dan paksa diri tutup aurat sesempurna mungkin. Dari paksaan tulah inshaaAllah akan timbul kebiasaan.

Selain tu, isu 'video budak couple seminggu'. Aku rasa sedih dan kesian. Bukan pada budak tu. Tapi pada rakyat Malaysia ni yang perangai lebih huduh dari budak tu. Actually, what is wrong with our community? Why they behave like a people without religion? Allah larang bukak aib sesama kita.Yeah, that girl memang buat benda bodoh, but did you guys realized? Semua orang pernah melauli zaman 'bodoh', cinta monyet blah blah blah. Cuma nasib baiknya dulu pendedahan dengan internet tu kurang. Bersyukurlah, Allah masih jaga aib kita. Apa salahnya nasihat budak tu dengan cara betul bukan hentam dia macam nak gila? Buatnya dia bunuh diri? Korang tumpang dosa sekali. I saw our sick community becoming worse everyday. Macam manalah masa depan nanti?

Okay, change topic. About food & us. (well, still related to Islam)

Before this, i'm a BIG BAD EATER. Lol. I eat a lot but thank God, my metabolism quite high thus my weight not easily increase. But, I forgot something, WE ARE WHAT WE EAT. Okay, maybe this is sound funny for those who knows me (friends). This is because I really really really love eating. Tapi sejak berjumpa kelab nutrisi, I learnt a lot. Baru terfikir yang aku makan banyak sekarang tapi aku tak pernah nak fikir efek bila aku dah tua nanti. Sanggup ke aku ulang alik ke hospital sebab sakit-sakit yang aku cari. Yang paling buat aku insaf bila bayangkan, aku di Malaysia ni makan macam-macam sampai terbongkang macam ular sawa tapi saudara se-Islam aku di Palestin, Syria, dan serata dunia ni tengah menggigil menahan lapar. Jahat nya aku.

And this, sila sentap.

p/s: my blog is quite dull and boring this is because i'm not the person who have beautiful story everyday. And, I love to share my thought rather than my personal life story.


No comments: