20130702

Impian

Assalamualaikum :D

IMPIAN. DREAM.

Before this, I never had time to think what are my dreams. Tak terlintas langsung. What I've been thinking is after grad, I NEED to find a job. Any job to survive. Pernah berangan jelah pun nak jadi kaya. But never know how to achieve that angan-angan mat jenin. Well, since I've join Kelab Nutrisi ni, I've learnt a lot. Aprreciation, health, love and the most important is DREAM. Dream is not just a mimpi yang bangun dari tidoq, pufff! awan yang ada bulat-bulat tu pecah. No. No. Dream is something that all of us should have as guidance. Why I said so? Because only with dream, we will try harder to achieve it. Yeah, sometimes the dream is quite bigger till we feel it's hard even to look at. But, it's okay. Even though we can't grab the biggest dream, we still can hug the bigger one. Isn't?


Dulu, aku takut untuk berimpian even bermimpi pun. Too low self-esteem make me think that i'm nothing. Sedangkan, kuman yang sekecik-kecik pengciptaan pun boleh bunuh orang, inikan sehebat-hebat manusia. Allah dah ciptakan manusia ni sebagai khalifah. Satu makhluk yang sempurna. Tapi takut membuatkan aku pengecut. Takut jugaklah yang membuatkan aku selalu rasa rendah diri dan manusia paling malang dalam dunia. Sebenarnya tak salah ada perasaan tu as long as we know how to handle it. 

Sebagai contoh aku takut gila benda tajam dan aku tak suka darah. Then, everytime ada program derma darah, aku akan mengelak. 1001 alasan aku bagi. But one day, I've set my mind. 'Why must I afraid on something that I don't need to. Macam mana nak beranak nanti kalau cucuk sikit pun takut? Bukan takat beranak, nanti nak mati lagi sakit. Wake up Ismira. Don't let your afraid on things consume you. Give it a try!"Then, I decided to derma darah. First checkup, the result came up and the nurse told, I cant donate due to my hemoglobin is low. I felt so sad because I really want to do it. A friend of mine, tell me to take a heavy breakfast. I ate mee goreng and minum milo, then I go for second checkup. Guess what? My hemoglobin increased! Yeayyy me! In excitement, I still nervous to death. My heart keep beating like want to jump out from by ribcage. I've ask the nurses and friend there, "Sakit tak? Sakit tak?" I've keep repeating the question over 1000x! Lol. I lied. Then, when my turn comes, muka dah cuak habis tapi redha kalao sakit pun sakitlah. Well, rupanya tak sakit pun! Okay sakitlah sikit sebenarnya macam kena gigit semut je sebab dia inject bius/ubat kebas(?) dulu baru dia cucuk dengan jarum besaq gila nak mati tu. The process took bout 15 minutes only then, all is done! So simple. Masa tulah baru rasa, eii bodohnya kenpalah duu pengecut sangat. *ketuk kepala banyak kali. Since then, aku tekad akan derma darah lagi bila ada kesempatan. :)

This is the prove! Hehe. My first ever buku derma darah. :p

Dari situ, aku sedar something. From all the obstacles on the world, the biggest one is our-self. Diri sendiri yang melimitkan potensi diri ni. Jadi, semua permulaan dan langkah haruslah bermula dengan diri sendiri. Letak tepi takut dan malu, just move! Selagi perkara yang kita buat tu tak harm anyone & yang penting, tak salah di sisi agama, IT'S PERFECTLY OKAY! So, Ismira, you are okay. Smile and keep move on!

Knowledge is important. But knowledge without dream is like driving without destination. You'll get nothing except TIRED.

Till then, sm:)e

No comments: