20160320

Marriage Life

Assalamualaikum

I's been a while since my last update. Life is like this kan. Ada satu masa when you're don't know what the things that make you busy, padahal macam takde perkembangan pun. Hahaha.

2016 is a year of marriage for my age. So, ramai gila kenalan yang kahwin. Happy for them. teringat pulak moment kahwin almost 2 years ago. Pheww, kerja kahwin bukan senag. Tapi kerja lepas kahwin lagi mencabar. Ain't easy lah being a wife sebenarnya. A lottt of thing to treasure and learn. Whatever iti is, sekarang baru tahu ketentuan Allah tu sangat cantik dah disusun. Tak tercepat & tak terlewat.

Imbas balik kisah hidup, hmmm :) Married at 23 years old dengan baru kerja berapa bulan, apa ilmu rumah tangga & money management (this is incredibly important) pun tarak memang sakit sebenarnya. Alhamdulillah, aku tak mengandung right away lepas kahwin. Allah bagi setahun untuk kumpul kekuatan, stabilakan kewangan dan kukuhkan kepala otak ni. Sebelum kahwin, semua nampak smooth sebab thanks to my parent yang 90% yang support. yep tak malu pun mengaku eventnho ada yang perli bolehlah kahwin mak bapak tanggung (......................) But it;s still hurt a little lah.


Tapi lepas kahwin tu, dunia sebenarnya mula mai hempap. The biggest one is MONEY. Almost everyday aku susah hati, menangis (aku ni cengeng teruk. Kesian laki aku -.-) fikir how to survive our day. Tapi problem jugak masa kini, kitorang pun muda lagi dan tak pandai dan bezakan keperluan penting dan tak penting. Tapi alhamdulillah day by day it's getting better. Kalu dulu, jangan harapla dapat menyimpan, hujung bulan mesti dah menggagau nak korek, tapi sekarang bolehlah mula mnyimpan sebulan 200-300.

Hah, untuk pasangan yang baru je berkahwin tu, masalah kewangan memang takkan lari sampai ada satu masa, korang rasa, betul ke keputusan aku berkahwin umur ni, waktu ni. Tapi jangan risau, terowong ni panjang manapun dia ada, mesti akan korang nampak cahaya kat hujng sana. Cuma kena banyak sangat bersabar and keep going. Nak cakap saling memahami tak jugak. Cuma yang penting salah seorang kena jadi pengua pada sorang lagi. Macam kitorang, the fragile one confirmlah aku dan laki aku nilah yang jadi penguat untuk tarik aku & keep crwaling, walking and running to get out from the darkness of the tunnel.

Semog semua kita yang berpasangan akan berkekalah hingga ke syurga dan bersama-sama mengharung onak duri ranjau sepanjang perjalanan nak ke syurga! Till then!

Ohhh, nanti next entry nak tulis pasal my pregnancy lah (yang aku jarang share sangat kat any other social medias) and also the confusion either to be a fulltime housewife or a working mother.

Bye!

No comments: